ead sofiejorgensen -
2013-11-28  21:42:51

Tävlingsåret 2013

I april iår blev jag ägare till världens mest fantastiska häst och vilket år vi har haft. Jag har inte haft så mycket framgångar med någon häst tidigare och har aldrig ägt en häst med så stort hjärta som esset. Han ställer upp i ur och skur på sina bättre och sämre dagar, kunde inte fått en bättre häst.
 

Målet för året har varit att först och främst ha roligt och lära mig mycket, därav köpet av en riktig läromästare. Det långsiktiga målet för året var att starta 120cm vilket vi gjort med bravur.
 
Iår har vi hunnit göra 29 tävlingsstarter, fått 12 placeringar, 14 felfria rundor, haft sjukt roligt och lärt mig väldigt mycket.
 
startat 6 P&J´s med 3 felfria rundor
 

Maj 
 
Den 10e maj åkte vi på vår allra första tävling/pay&jump, började lugnt och hoppade två 100cm och var felfria i båda, kanonstart!
 
 
 
 
 
 
 
Den 25e maj var det dags för vår första riktiga tävling på Östadkulle RK vi gjorde två starter i 105cm + 110cm och det kunde inte gått bättre, i 105cm var vi felfria och blev tvåa och i 110cm hade vi 0+4 men det räckte till vinst! Kunde inte fått en bättre start på tävlingssäsongen!
 
 
 
 
 
Juni
 
Segertåget rullade vidare mot Vänersborg den 7e juni där vi åter igen skulle hoppa 105cm + 110cm, här var de mycket fler starter än tidigare och jag kommer ihåg att jag var lite nervös, rundorna satt perfekt och vi blev 6a i 105cm och 3a i 110cm!
 
 
 
 
 
Vi hade ett litet stallmästerskap fär vi hoppade 100cm+110cm och var felfri i första och 4 fel i andra, kom 4a i det så kallade mästerskapet ;)
 
 
 
 
Den 16e juni åkte vi till bollebygd och hoppade 100cm + 110cm, vi var felfria i båda och en utanför placering i båda klasserna har jag för mig!
 
 
 
 
 
Juli
 
Åkte till Kungsbacka påpay and jump med lilla hästen i början av juli, som tyvärr inte var helt hundra märkte vi efter men ställde upp och hoppade två 110cm med 4fel.
 
 
Efter en månads tävlingsuppehåll var det dags för oss att åka på vårt första meeting tillsammans uppe i strömstad på Räkanhoppet, vi gjorde fyra starter på 100cm,110cm, 110cm, debut 115cm. Det blev en sjundeplacering i 100cm och en sjätteplats i 110cm
 
 
 
 
 
 
Augusti
 
Åkte i början av Augusti upp till Lilla edet för att hoppa tre klasser på två dagar, 100cm, 110cm, 110cm. Han var lite seg av sommarhagarna då dom är ute hela dagarna då så vi petade ett i alla tre klasserna men helt okej rundor. Domaren eller jag märkte inte att jag rivit i sista i grunden i en av klasserna så jag hoppade omhoppningen med bra tid som hade räckt till placering haha.
 
 
Veckan efter lilla edet hade vi tävlingar med fjärås på Åby travbana och vi hoppade en klass där som var en 110cm. Det var riktigt kul att äntligen hoppa på åby, sjukt fin anläggning och såklart grymma tävlingar rundan slutade på 4 fel  med ett nedslag.
 
 
 
 
 
Fjärås anmälde ett div 2 lag som jag fick hoppa in i första omgången då jag inte haft placering i 120 än, vi åkte ända ner till Halmstad och Skedala för att hoppa en förklass och en lagklass i 100cm, I förklassen var vi dubbelnolla och fjärdeplacerade och i lagklassen var vi nolla men ett tidsfel haha, laget kom en utanför placering.
 
 
 
 
 
 
 
September
 
Dags för tävling igen och denna gången på Bulycke RF där vi hoppade 100cm + 110cm, dubbelnolla och en snabb tid i omhoppningen räckte till en 2a plats i 110cm var han väldigt seg och trött och rev tre hinder, två dagar senare blev han sjuk med diarréer och hängig vilket förklara andra klassen. 
 
 
 
 
 
 
Oktober
 
Oktober blev en intensiv tävlingsmånad som började på Troya Horse Arena där vi hoppade 100cm +110cm, dubbelnolla och 10:e placerad i första klassen och fyra fel i andra klassen, red inte så bra överlag på denna tävlingen men väldigt nöjd med min fina polle.
 
 
 
 
Tävlingen efter blev Nordhalland där vi åter igen hoppade 100cm + 110cm, det var bed. A i första där vi var nolla men inte jättebra flyt men mycket bättre i 110en då vi fick ett skitpet men jättebra flyt.
 
 
 
 
 
Årets bästa tävlingshelg, vilka fina runder vi gjorde och avklarade även den nervösa 120cm debuten. tre klasser på två dagar, 105cm + 115cm + 120cm. Felfri och placerad i 105 och första placeringen i 115! Många starter så det blev 9a i 115 och 11a i 105! 120 debuten blev det ett ner på 14 språng och en maxad bana, inte den bästa rundan men supernöjd efter.
 
 
 
 
 
 
 
 
November
 

Dags för årets näst sista tävling på Kungsbacka där vi hoppade 110cm + 115cm med totalfel, red inte så bra utan kom lite nära då vi rev, fick 4+0 fel i 110, 4+4 fel 115cm.
 

 

Årets allra sista tävling gick av stapeln på Marks RK nu i helgen som var där vi hoppade 115cm + 120cm, han var väldigt pigg och på tårna, hoppade fram för lite inför första klassen kände jag då han blev stark för mig på banan, var jättebesviken på mig själv efter första rundan då nedslaget verkligen var mitt fel och hade gått att undvika. I 120cm kändes allting mycket bättre lite obalans mot första gjorde så att det föll till marken tyvärr annars hoppade han riktigt fint och luftigt! 
 
 
 
 
 
 
 
Har haft ett sjukt bra tävlingår och är jättetaggad på att fortsätta att kömpa mot vårat mål nästa år som är Falsterbo och debutera 125cm + 130cm!
 
 
 
 

 
 
 
 
 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: