ead sofiejorgensen -
2013-03-18  12:09:56

Tömkörningskursen!

Både fredag och lördag gick jag och Zmilla på Tömkörningskurs för Anders Eriksson, så jag tänkte sammanfatta min upplevelse och det jag lärde mig!

Jag är iprincip helt nybörjare på att tömköra så vi började helt från början, han visade och berättade om olika kopplingar och hur man håller tömmarna, positioner osv. Zmilla är så kort i ganashen så hon kan inte böja så mycket på nacken som andra hästar men huvudsaken är ju att bakbenen jobbar ordentligt. Tömkörningrn behövs för henne att kunna jobba ordentligt utan att slänga med huvudet som hon gör titt som tätt.

Nu tillbaka till början, jag fick skritta med henne på fyrkanten och han instruerade mig min position och jag fick göra lite volter och sånt, sen tog Anders över lite och visade lite mer på volt i trav och galopp och sedan fick jag testa, tycker det hon het okej för mig för att vara första gången jag tömkör! Han läste av zmilla och kopplade tömmarna på olika sätt för att det skulle passa henne som bäst.

Dag två fick jag göra lite mer, vi började med samma med att skritta på spåret, min huvuduppgift under hela kursen var att vara väldig väldigt lätt i handen eftersom hon är så känslig och hon slappnade av ännu mer andra dagen! Vi travade lite över bommar på volt och lite mer grundläggande eftersom jag är såppas ny på detta men Anders var en mycket bra lärare och väldigt duktig så jag lärde mig det mesta ganska fort och försökte verkligen göra mitt bästa och koncentrera mig till fullo och jag var jättenöjd med zmilla och mig själv efter detta, jag skall köpa egna tömmar och tömkörningsgrejer och fortsätta med detta! Det är perfekt för Zmilla!

Och som en sista sammanfattning är att jag är jättenöjd och glad att jag gick denna kursen och vill absolut gå nästa gång för att bygga på min kunskap! Får ni chansen att vara med och tömköra för Anders så gör det! Han är kanon, trevlig och duktig på att lära ut!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: