ead sofiejorgensen -
2012-03-29  12:10:00

Clarebergs Ridklubb

Tänkte berätta lite om min tid på ridskola.

Clarebergs ridklubb är den absolut bästa ridskolan jag någonsin varit på, fina hästa, riktigt duktiga ridlärare (dom har lärt mig allt jag kan) Fräsha lokaler , fint stall och framförallt så har hästarna det väldigt bra där! skall du börja rida någon gång så börja på Clareberg, jag hade t.ex tre ridskolor som var närmare men valde clareberg ändå. Jag hade många fina och fantastiskt roliga år där!

Som de flesta andra har även jag börjat min "karriär" på ridskola och inte vilken ridskola som helst utan Clarebergs Ridklubb som ligger på Hisingen i Göteborg. Jag var 8 år gammal och full av förväntning när jag änsligen skulle få rida på riktigt, tordde jag iallfall. Jag minns till och med vad jag hade på mig det första halvåret på ridskolan. Vi hade köpt ett par såna gummiridstövlar på en Loppis i Torslanda och så hade vi även köpt en klassisk JOFA-hjälm och där hoppade jag runt lycklig som en ko på grönbete i mina grönblommiga tights kallade ridbyxor haha.

Första ridlektionen kommer jag väl ihåg, vi hade två hästar med som man skulle få sitta och skritta lite på och turas om, det var Camaro och Irma. En skäck och en fjording. Camaro skulle sedan komma att bli en av mina favoriter men det var någon som överglänsde alla andra hästar, den prickiga lille b-ponnyn Olle. Han blev min absoluta favorit och jag red honom så ofta jag kunde.

(Olle)
Jag och Camaro
Åren gick på ridskolan och vid sidan om red jag även en B-ponny som heter Hinders Twittichit, han tävlar fortfarande med en ryttare från Nääs rf. Jag älskade att rida mer än allt annat eller kanske inte fotbollen men missade jag en ridlektion så grät jag.
Jag och Lilleman (hinders twittichit)
Jag tävlade lite på ridskolehästarna på klubben och tyckte det var hur roligt som helst tävlingsmänniska som jag är, hur sjuk jag än va så skulle jag minsann tävla, jag kommer ihåg när jag skulle tävla fast jag hade feber och jag mådde sjukt dåligt fast jag kämpade på och hoppade iallafall.

(Jag och Camaro på någon klubbtävling för väldigt längesedan)
Jag tyckte som sagt väldigt mycket om att tävla och var med på alla klubbens tävlingar både dressyr och hoppning och hoppade även skol dm när jag gick i 8:an och 9:an där jag kom 3:a och 2:a även detta arrangerades på Clareberg vilket jag tyckte va grymt då jag kännde hästarna!


Jag och Grannus på en dressyrtävling
Silver i Klubbmästerskapet i hoppning!
Nu blev det ett litet framhopp i tiden, men det var en dag som det kom en fantastisk liten ponny till klubben och jag blev kär direkt, kanske inte den sportigaste modellen men jag fastnade direkt och jag var så lycklick när jag fick honom på lägret när han precis var helt ny! Detta blev den ponnyn jag spenderade mycket tid på då jag nästan alltid red honom. Namnet på Ponnyn var Killbarry Chuck.
Sen han kom var det honom jag tävlade på, vi var även med i bohuscupen på dressyr trots att han bara var 6 år gammal och aödrig tävlat i hela sitt liv, och aööra första starten knep vi en 6:e plats på Askims Fältrittklubb på 63%. Jag hoppade honom i alla klubbtävlingar och vi var för det mesta nolla.
Stilhoppning haha, det blev placering tro det eller ej, han var bara 5 år här!
Det högsta vi tävlade ihop var 80 cm och LB:1! Vi komm även 6:a i totala cupen i finalen!
En annan liten dam som jag fastnade väldigt för var Lady, en näpen D-ponny som kom innan chuck, så dessa två pärlor var de ponnyer jag red mest under min ridskoletid när jag fick som jag ville ;)
en go bild på den lille damen och jag, även ridläraren, haha
En film även på Lady!
Åren lunkade på och jag kännde att jag ville mer än att bara rida på ridskola, har ju alltid haft fotbollen vid sidan om så egen häst hade aldrig riktigt kunnat vara ett alternativ. Jag blev medryttare på en D-ponny i Björlanda som jag red vid sidan om. Jag var även med i US i klubben och hade många riktigt roliga stunder, har bara kontakt med vissa fortfarande medn när jag tänker tillbaka på det så var det riktigt rolig och bra sammanhållning, givetvis lite skitsnack med som vanligt i stall. ;)
Jag började mer och mer rida storhäst på klubben  men jag kände att jag inte riktigt var färdig på ponny så tjötet om egen häst satte igång på allvar.
(Jag och Romeo på senare dar av ridskoletiden)
US-folk

Det var väll ungifär vid denhär tiden jag kännde att jag var klar på ridskolan och ville utvecklas ännumer och tävla mer och ha mion alldeles egna häst. Mycket avundsjuka och åsikter från människor jag trodde var mina vänner på klubben började snackas runt, mbland annat att jag absolut inte kunde skaffa en ponny osv.

Så ett sista försök med att runda mamma och attackera pappa med mina förfrågningar så fick jag tillslut min alldeles egna ponny!
'


Sara
PUBLICERAT: 2012-04-02, 19:51:38 | URL: http://whilefacingthehours.tumblr.com

Fan vad snygg jag är på bilden! ;)


EmilyWissén!
PUBLICERAT: 2012-04-27, 21:29:59 | URL: http://ebbaochemily.blogg.se/

Hej, Emily här, jag har Lilleman och ska tävla på hemma klubben Nääs på Söndag med han och min andra b- ponny.

Vet jätte intresant, men om du se han så är han där nu på Söndag. Hoppas vi ses och kom gärna fram och säg hej osv.



Kram<3 Lillemanen!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: