ead sofiejorgensen -
2012-08-27  10:36:08

Ridsport Ponny Cup

Vaknade upp till denna kommentaren idag och läste igenom inlägget skrivet av en b-ponny ryttare som kännde sig orättvist behandlad på vår tävling i helgen. Eftersom jag satt vid framhoppningen så skall jag förklara exakt om de incidenter som hände under helgen och olika anledningar som jag känner är rätt så överdrivna i det inlägg jag precis läst.
 
Jag förstår fullt ut att tjejen är besviken, jag satt vid insläppet till banan ifrån framhoppningen och la märke till denna ponny direkt men jag tyckte absolut inte att det var någon som helst fara för någon annan vid något tillfälle. Jag hörde inte att domaren skrek till tjejen dock men eftersom framhoppningspaddocken är väldigt stor, utöver en "standardpaddocks" storlek så satt jag inte precis brevid hindrerna. Att inte alla får samma förutsättningar tycker jag är sjukt bedömt, alla skall få värma upp lika länge och ha samma förutsättningar framförallt när det är en final. Enligt min synvinkel på det jag såg så anser jag att det var en pigg/svårriden ponny och ryttaren red absolut inte vårdslöst eller respektlöst, DET hade varit skillnad. så det har jag ingenting mer att sga om än att det var orättvist.
 
Angåend ingen personal vid insläppet till paddocken!
När jag läser att det var en sjukt oproffsig tävling hit och dit så känns det som om att det har mycket att gör med att tjejen antagligen är besviken på sitt resultat och sin orättvisa behandling av domaren, hur gör det till att det är en dålig tävling? vad jag förstår så var hon ävn där på lördagen utan klagomål? Jaja inte mer om det utan jag skall komma till sak. Vi har under denna helgen på grund av sjukdomar/storhäst SM och annat haft mindre personal än vad vi trodde vi skulle ha ifrån början, i största mån har vi försökt haft en som suttit vid in och en vid ut ifrån paddocken. Vi som satt där hade ungifär 5 olika uppgifter vi skulle göra som inte alltid hanns med i pauserna, vi hade inga att byta av med när vi skulle äta, några frick springa in på banan ibland, springa och hämta startlitor, dela ut priser, mocka på framhoppningen. och för er som var där så såg ni att det är rätt långt emellan huvudbyggnaden och banan.
 
Men just i kat. B ridsport ponnycup finalen så var dom 10 startande vilket är det antalet det fick lov att vara inne i på framhoppningen därför hade vi ingen vid insläppet eftersom efter varje klass var det även 20 minuters paus vilket betydde att alla b-ponny ryttare var välkomna in på framhoppningen och att vi efter den klassen satte oss där och kollade av vilka som fick släppas in eftersom C-ponny var 16 starter!
 
Hela fredagen hade vi en på varje och när någon inte behövde springa iväg och fixa någonting annat av det jag över nämnde så hade vi en sittandes där på Lördagen.
 
Angående tjejen som blev sparkad!
Tjejen som blev sparkad var helt enkelt en oturlig olycka eftersom tjejerna red för nära varandra och den ena hästen antagligen inte tyckte att det var speciellt trevligt, där är det upp till var och en att ha rosett i svansen och att de andra att ha respekt för var och ens utrymmet och här skall jag även tala om för er att vid just det tillfället så var det 6 startande kvar i kategori C vilket betyder att det var FEM hästar kvar på framhoppningen som är ca 80 x 100. Och det skall vi ta ansvar för? klart att det är tråkigt för de inblandade och det gjorde säkerligen ont.
 
På söndagen i Kat C så inträffade det en annan olycka dock kom ingen till skada och den ena hästen gick in och vann hela skiten strax efter, det var ca 6 starter kvar på kat. C i ridsport ponnycup finalen samma tjej som red nära en annan häst och blev sparkad red enligt min synvinkel rätt framför en annan på framhoppningen, den ena skulle hoppa räcket och den andra oxern, i full galopp rider dom in i varandra och den ena tjejen flyger av, hästarna blir förstås lite omtumlande, men samma sak här 6 stycken på en framhoppning som tar 10 och två rider in i varandra i full galopp, hur kan det vara våran säkerhetsuppgift, det är upp till var och en att vara uppmärksam, otursamt för alla inblandade somsagt mn ibland kan man ju undra varför samma person råkar ut för två saker, otur eller oförsiktighet? menar ju givetvis inte att hon med flit red in i någon annan och det var rätt svårt att se vems "fel" det var. alla borde helt enkelt vara mer uppmärksamma.
 
Och för att knyta ihop säcken tycker riktigt synd om tjejen som inte fick hoppa fram och kände sig kränkt av överdommaren, givetvis skall sånt inte ske mellan en vuxen och en liten tjej, jätte tråkigt för den henne att det blev såhär, men tycker inte att man kan skylla på tävlingsarrangemanget eller oss som funktionärer när man inte vet hela sanningen om saker och ting. Hoppas vissa av er får en annan synvinkel av detta nu och ni är alla varmt välkomna till fjärås framtida tävlingar :)


Emma Elfstrand - hästblogg
PUBLICERAT: 2012-08-27, 14:31:09 | URL: http://elfstrands.se

Måste bara lämna en liten kommentar då jag hittade detta inlägg länkat i kommentarsfältet från hennes inlägg.

Jag arbetar själv mycket ideellt(är ordförande i TS i vår lilla klubb) och vet att det är mycket slit när man anordnar tävlingar, så jag kan bara tänka mig hur det är att anordna en så står tävling som RPC! Jag kan förstå att hon är arg på öd, men det känns fel att anklaga er arrangörer för detta. Om paddocken var så stor så borde det ju inte ha varit några problem att vara 10 st där inne om alla följer ridhusreglerna och ropar tydligt :)

Sedan tycker jag knappt att man har rätt att klaga på tävlingsarrangemang om man inte arbetar/har arbetat ideellt själv. Alla funktionärer ska ha cred för att de ens ställer upp och jobbar gratis, och ryttarna ska vara glada att klubbar anordnar tävlingar för dem! Utan funktionärerna hade det aldrig gått.

MVH Emma

Svar: Kul att du kommer med din åsikt :)
sofiejorgensen.blogg.se


Johanna
PUBLICERAT: 2012-08-27, 16:19:59

Okej, paddocken var stor och i normala fall så kanske det skulle gå att ha 10 hästar/ponnysar där. Jag tror dock att när det gäller yngre ryttare som rider b-ponnier så måste man minska antalet hästar i paddocken då det är många små ryttare som inte kan reglerna! Sen trodde jag att funktionärernas jobb var att se till att de som inte skärper sig på framridningen får gå ut? Eller har jag förstått fel nu? Om ni får 2 olyckor under framridningen på en helg så kanske det var för många i paddocken? Ni kanske skulle ha delat av så det var en framridning och en framhoppning? Så om man ville skritta så skulle mamn gå till framridningen och hålla sig innanför spåret där istället för att skritta framför hindrena. En funktionär som står vid framhoppning/framridning ska se till att allt går rätt till. Här känns det som att det inte riktigt gick rätt till men jag var ju inte där så jag kan ju egentligen inte säga nått...

Där jag bor finns det en ganska stor hoppning där det ena helgen är ponnysar och andra hästar och där delar dem ALLTID av ridbanan och då får man inte komma in till framhoppningen förren man har värmt klart hästen. Har varit där i många år och kollat och det har ALDRIG hänt en olycka under framridningen och då har de säkert totalt 10 ekipage på banan!

Svar: Det är överdomarens uppgift att dirigera ut ekipage som inte sköter sig, och som jag skrev så var dom endast 5 -6 stycken på framhoppningen då olyckan skedde som är en slags olycka som vi absolut inte kan påverka. framridningen skedde runtom på den enormt stora travbanan med massvis med grusvägar så detta var endast framhoppning, därav ingen avdelning. Kul att du delar med dig av dina åsikter :)
sofiejorgensen.blogg.se


Anonym
PUBLICERAT: 2012-08-28, 00:02:22

om nu banan var så stor förstår jag inte problemet att det var 10 ponnysar inne? Det får ryttarna nästan ta på sig själva för dom väljer själva att vara där inne.


josefine
PUBLICERAT: 2012-08-28, 15:39:01 | URL: http://fantasias.blogg.se/

Jag tyckte verkligen jättesynd om Nellie (det gör jag fortfarande för att hon blev illa behandlad av domaren och att det gick som det gick deras sista start) men efter att jag läst detta så har jag fått en liten annan uppfattning. Men det med domaren, det ska inte eran klubb på skit för, hon är ju bara inhyrd!

Sen det här med framhoppningen, fattade först inte att det var så stort men nu förstår jag ju. Och som någon kommenterade, att man borde ha färre bara för att det är b-ponnysar och vissa inte kan regler.. tss, tävlar man på den nivån MÅSTE man kunna regler och precis som du säger, man får ju vara lite uppmärksam!

Ni funktoinärer gjorde säkert ett toppenjobb, men som du själv nämner - ni kan ju inte ansvara för allas oförmåga att hålla koll på varandra.

Slutligen - bra inlägg, ändrade som sagt min uppfattning en hel del! :)

Svar: Kul att du tykte det :)
sofiejorgensen.blogg.se


Elin
PUBLICERAT: 2012-08-28, 16:44:20

Jag ändrade uppfattning! Men att Nellie skriver så "fel"(hon vet säkert inte heller hur det egentligen låg till) är ju tråkigt:( Jag själv tävlar inte men om man rider MSV eller vad det nu var så borde man ju kunna reglerna. Tycker ändå att det var dumt av domaren att bli så arg på ett barn men det är ju inte funktionärernas fel.

Svar: Hon vet garanterat att det satt folk vid insläppet när det var fler än 10 i en klass eftersom hon tydligen känner henrik som satt där och gick dit och tjöta. (han berättade detta för mig)
sofiejorgensen.blogg.se


Anonym
PUBLICERAT: 2012-08-28, 17:20:38

Asså seriöst. Jag var PÅ PlATS. Såg allting. "stalka" Nellie lite ;)
Och jag anser att det är sjukt LÅGT att klaga på eran tävling. Tycker synd om henne som blev kränkt av överdomaren. MEN, hon ÖVERDRIVER med vart enda inlägg på hennes blogg. Bortskämd som hon är så ska hon använda sin "makt" att driva hennes "stora" blogg till att kränka ner och ge folk dålig status ! Bara det att ta upp det om tjejen som blev sparkad & skylla på att det var en "dåligt" arrangerad tävling och skylla på att säkerheten var dålig. Som sagt, tycker synd om henne som blev kränkt av domaren, men helt ärligt så tror jag inte att det var så. Hon överdrev ju hela inlägget, så varför inte överdriva det också? Alltså, det är inte "synd" om någon som jagar rosetter och bara för att man råkar ramla av så blir man skit sur och går ut och snackar skit om ridklubbar på sin blogg. Typiskt 12 årigt beteende. Förstår ditt inlägg & ni gjorde RÄTT!
Absolut inget hat mot Nellie b, men hon hade skrivit ett fruktansvärt respektlöst inlägg.
Respekt till ER funktionärer som gjorde ert jobb på tävlingen!

Svar: Tack för din åsikt, kul att du uppskattar mitt inlägg! :)
sofiejorgensen.blogg.se


Clara
PUBLICERAT: 2012-08-29, 14:33:32 | URL: http://tvistirni.webblogg.se

det var bra att du skrev ett inlägg om detta, då Nellie som utsattes för detta säkerligen överdriver lite (brukar ju bli så när man är missnöj/förbannad, ALLT blir dåligt)
Självfallet är det fortfarande synd om henne, men det var lite dumt att smutskasta hela tävlingen i sig.


amanda
PUBLICERAT: 2012-08-29, 14:37:01 | URL: http://amandahed.blogg.se

Det enda jag fortfarande tycker är knasigt är att man har 10 ponnyer på en framhoppning. Jag fattar ju att det fick plats så många men man som ryttare hade ju fortfarande 9 andra personer att hålla koll på samtidigt som man ska hålla koll på sig själv. Jag tror att äldre tjejer på D-ponny har det lite lättare då dom troligtvis har tävlat längre men B.ponny ryttare är mycket yngre, har mindre erfarenhet och ser inte på samma sätt som äldre gör. Det är omöjligt för en 10 åring att hålla koll på alla samtidigt vilket gör det farligt. Jag förstår ju dock att det inte är funktionärernas fel, det är nästan aldrig funktionärernas fel efter som att dom bara tar order men man tycker att de som är äldst och har det största ansvaret, tex överdommaren borde förstått att det inte är rimligt att knöka in så många på en framhoppning.
Men det är ju inte skit enkelt att arrangera en så stor tävling och det blev ju så klart ännu krångligare om ni nu hade så lite folk. Jag håller med om att Nellie överdrev men är man riktigt förbannad så skriver man så och hon är bara TOLV. Många glömmer bort det. Man säger att hon är så mogen osv men hon är fortfarande bara tolv år.

Haha ojsan va mycket jag skrev.. Aja ha en bra dag :)


lise
PUBLICERAT: 2012-08-29, 14:42:57

Jag tycker synd om Nellie för att hon inte fick hoppa fram på rätt vilkor, sen tycker jag att även om banan är stor o.s.v så är det mycket med 10 snabba envisa B-ponnysar på tre hinder, har själv varit med om en framhoppning där det var 9-10 stycken på en riktigt stor bana men det går inte. jag fick två! språng på en kvart!!! så fort man sa räcke gick det någon framför hindret så man fick lägga volt på volt.. Det är inte kul, men samtidigt så överdriver Nellie väldigt mycket vilket är lätt att göra när man är missnöjd! Jag tycker att det var bra tävlingar, och bra funktionärer!!!
KRAM!


Sofie Ejserholm
PUBLICERAT: 2012-08-29, 14:59:02 | URL: http://www.nattstad.se/sofie%20ejserholm

Hej! För det första vill jag tacka för en grym helg på Åby! Och tyckte även du skötte de super på framhoppningen.
Enligt mig ska man kunna reglerna när man tävlar nationellt oavsett ålder. Jag råkade själv ut i helgen för att de inte alltid satt någon vid insläppet till framhoppningen. Och då var de flera starter efter mig. Dock tror jag ni hade några påväg. Jag erkänner att jag svor högt att det inte fanns någon grind in när jag flög av och min ponny sprang ut utan träns på travbanan.
Måste även säga tack till er för att jag fick skjuta upp starten pga av det!
Att hacka på er som tävlingsarrangör tycker jag är väldigt fel då ni anordnade en grym tävling med trevliga funktionärer, bra banor och väl förberett. Sedan kan alla tävlingar bli bättre på något sätt, absolut men tycker ni anordnade en bra tävling! Åker gärna och tävlar när ni arrangerar igen! :)


Matilda
PUBLICERAT: 2012-08-29, 15:26:34 | URL: http://nattstad.se/matildaeliesersson

Jag var där och kollade såg dock inte vad som hände Nellie men har läst hennes inlägg. Och man hade ju hela åbytravbana att rida på nästan, så att hon inte kunde rida fram tycker jag är fel efter som hon kunde rida fram i princip över allt!


Elin
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:00:00 | URL: http://elinrodjare.blogg.se

Kul att höra någonstans åsikt! :)


Hannah S.
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:04:12 | URL: http://hannahsjolund.blogg.se/

Tycker det är fel av Nellie att säga att det var en oproffsig tävling osv,och vräka ur sig allt det.
Men också var det fel av överdomaren dirigera ut,men samtidigt...hallå man kan faktiskt hoppa fram på 6min,man behöver inte ta 100 språng på framhoppning.


Anonym
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:15:55

Var där,och det var fel av domaren...men funktionärer var juryn över allt:)


Jessica
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:17:08 | URL: http://randighest.blogg.se/

Jag för min del tycker inte att det spelar roll att paddocken för framhoppningen var så stor; det är fortfarande bara endast 3 hinder på banan som ALLA ska samsas om.

Svar: Hände inte en endaste olycka när de var 10 på framhopp :) utan när det var 4-5 tycken! olyckor som vi ej kan påverka
sofiejorgensen.blogg.se


Jessica
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:17:08 | URL: http://randighest.blogg.se/

Jag för min del tycker inte att det spelar roll att paddocken för framhoppningen var så stor; det är fortfarande bara endast 3 hinder på banan som ALLA ska samsas om.


Hannah
PUBLICERAT: 2012-08-29, 16:51:19 | URL: http://askja.blogg.se/

Har själv fått höra av vänner som tävlar och har ridit för den domaren att hon var väldigt speciell och att hon inte var rättvis osv, vet dock inte om det var sant.


Wilma
PUBLICERAT: 2012-08-29, 17:12:15

Nu skriver jag bara hur JAG ser på saken!
Det blev orättvist mot Nellie, det där med överdomaren men tycker inte att ni som kommenterar ska skriva att hon är bortskämd och överdriver sina inlägg hela tiden!
Hon blev kanske besviken och lite besviken men att bli utkörd+att det är 9 st andra B-ponnys och det har funkat på framhoppningarna alla andra gånger!
Låt Nellie skriva om grejer som hänt så som HON upplevt det!
Bortskämd är hon INTE om ni har LÄST hennes blogg! hon betala typ allt själv och för hennes EGNA pengar!
Säger bara att folk har olika uppfattning om allt och tycker inte att ni ska skriva saker som ni inte vet någonting om!

Bra att du skrev ett inlägg så som du såg på saken:)


Josefine
PUBLICERAT: 2012-08-29, 20:43:26 | URL: http://www.dropp.blogg.se

Jag tycker inte att det spelar någon roll att banan var stor, det är ändå TIO ponnysar, på TRE hinder, det blir jobbigt :)
Blir så ledsen när jag läser att en VUXEN kvinna varit så respektlös och vrålat att hennes ponny är dum i huvudet och galen osv, och gav henne ca 2 minuter innan start att hoppa fram på!
Men det var ju domarens fel, inte er anläggning.

Svar: Om det nu var så att domaren var respektlös mot ryttaren och ponnyn så tycker jag absolut att det är ett oacceptabelt beteende!, Eftersom tävlingsledaren plus överdomaren bestämt 10 så följde vi bara direktiv :) Inga olycker skedde ju på grund av det!
sofiejorgensen.blogg.se


k
PUBLICERAT: 2012-08-29, 21:16:19

Men Josefine, vi VET ju inte om det var så det gick till. Tjejen är besviken, arg och ledsen och fick en tillsägelse- troligtvis med all rätta efter att ha sett ponnyn förr. Tappade lite fokus, kom fel på en kombination och åkte av. Det är vad vi vet vi som inte var där. Vi har ingen aning om ifall hon skrek högt över hela banan eller faktiskt kallade ponnyn dum i huvudet.

Svar: Jag satt vid insläppet mellan banan-framhoppningen och jag hörde inget skrik så jag vet tycärr inte vad överdomaren har sagt :)
sofiejorgensen.blogg.se


Cissi
PUBLICERAT: 2012-08-29, 22:53:57

Jag tycker absolut att det är fel att klanka ner på er som tävlingsarrangörer, men däremot måste jag, precis som flera andra säga att oavsett paddockens storlek är det FÖR MYCKET med 10 ekipage. Det krävs en sekunds brist i koncentrationen för att det ska ske en olycka.

Och ja, det är väl klart att man ska kunna tävlingsregler när man tävlar nationellt, men däremot har barn i den åldern inte hundra procent koncentrationsförmåga, de har inte fullt utvecklat konsekvenstänkande och i vissa situationer begär man för mycket av dem. Jag kan förstå att det skedde olyckor, det är inte lätt att hålla stenkoll på 9 andra ekipage oavsett ridbanans storlek.

Svar: Somsagt tidigare så skedde "olyckorna" då det var mellan 4-5 ekipage inne på banan så det hade ju inte med antalet att göra utan oförsiktighet enligt mig. Eftersom de är 10 stycken inne med olika startordning så hoppar ju givetvis inte alla fram exakt samtidigt. Somsagt inte mit beslut, men min åsikt :)
sofiejorgensen.blogg.se


IA
PUBLICERAT: 2012-08-30, 08:23:16

Pre cis det K skriver ang det JOsefine skrev så är det helt korrekt, var själv där såg o hörde, såg allt! vi som var där vet ju vad som hände eller hur, Fjärås gjorde ett bra jobb, överdoamren gjorde sitt jobb, hoppdomaren gjorde sitt jobb. VIsst med 10 ekipage håller jag med om det är för mkt på 3 hinder,,,,,,,,,,,,,,,,, så är det bara, man ska ha som Robert solin gör, höger varv hela tiden. inget annat. synd att han ej fick göra det för det har han gjort förut och gjort bra, högervarv för alla
enkelt o smidigt. fjärås ni ska ha en eloge för en bra tävling. och funktionärer säket gjorde ni så gott ni kunde för ni var underbemannade.

Svar: Tack så mycket för dina åsikter! olyckorna skedde u smsagt inte när det var 10 inne på banan utan när det var 4-5 på banan :)
sofiejorgensen.blogg.se


Marie
PUBLICERAT: 2012-08-30, 08:34:35

Jag kan hålla med om att det är 11 åringen Nellie B som får helt enkelt tänka sig för vad hon säger o skriver, en 11 åring ska inte utttycka sig så, var är föräldrarna? Jag kan förstå henne dock att hon ej fick hoppa fram, där håller jag med om. För det skulle hon ha fått fast hon har en känd hästblogg o sponsorer hit o dit. Av skvaller så vet jag att överdomaren ogillar Nellie B skarpt, men samtidigt så gjorde överdomaren sitt jobb, det var flera som råkade ut för en tillsägelse, inte bara Nellie B! Och domaren i tornet har väl inte med detta o göra eller? vet inte varför man blandar in honom. Kanske vi missade honom då överdomaren sade till NB, jag kan hålla med om att hon skulle få hoppa fram det stämmer korrekt, men det är inte överdomaren att NB åkte av då Bellman tvärnitade i 3 kombinationen, det är ju hennes fel eller ponnyns, ingen annan gick o klagade på tävlingsarrangörerna att det var ert fel eller? när denne åkte av? eller var det så? NEJ så var det inte. Tack snälla ni för ett bra jobb, jag tyckte allt utom framhoppningen var bra, 12 ekipage på cponnyer som ska hoppa 3 hinder med ca 6 elitryttare där är inte bra, det blev ju 3 krockar med, och en massa ryttare som fick hålla sig undan i hörnen då man inte kunde få hoppa fram ordentligt

Svar: Vid vissa tillfällen var det säkerligen för många på framhopp då jag beskrev anledningarna i mitt inlägg, vi försökte i så stor mån som möjligt ha någon där, det var en krock när det var 4a hästar kvar i kat C ridsport finalen och samma tjej som skrittade för nära en annan häst och blev sparkad på benet då var dem 5 stycken på banan :) Somsagt vi som satt där följde order om 10 och satt det ingen vid insläppet så behövdes det göras något annat som t.ex. hämta aktuella startlistor!
sofiejorgensen.blogg.se


Annica Aspman
PUBLICERAT: 2012-08-30, 10:13:44 | URL: http://maofsweden.blogg.se

Hej, bra skrivet. Dock så anser jag att inte ha tillräckligt med funktionärer på en så pass stor tävling är oacceptabelt. Ni ska inte jobba ihjäl er samt att säkerheten inte blir optimal. Säkerheten är ao på alla tävlingsplatser, speciellt med ponnyer är det extra viktigt då det förekommer så mycket nerver och faktiskt också orutin. Har man inte tillräckligt med funktionärer ska man enligt min mening inte arrangera en så stor tävling, då händer det olyckor...

Sen kan jag tycka att det inte är föreningen i sig som har gjort det största felet utan att det faktiskt är förbundet som tar ut fruktansvärt mycket pengar från varje enskild förening och inte ställer upp med något som helst stöd vid såna här tillfällen. I dagsläget är det otroligt slit att få folk att jobba ideellt (där av svårt att få funktionärer) EN LÖSNING KRÄVS!

Svar: Håller med om det, jag är ju somsagt en ryttare i klubben, ingen tävlingsledare. Vi fick problem på grund av sjukdomar osv. svårt att blåsa av finalen av rpc samma dag liksom!
sofiejorgensen.blogg.se


Agnes Åberg
PUBLICERAT: 2012-08-30, 20:05:29 | URL: http://agnessan.blogg.se

Ändrar åsikt gång på gång känns det som, jag skrev en pepp kommentar på hennes blogg & svarade då utifrån hennes inlägg att det verkade vara ett dåligt beetende från domaren och att det antagligen inte passar att vara domare om man inte beter sig vuxet. Men inlägget kändes överdrivet, självklart det blir ju lätt så i alla besvikelse och när framhoppningen var så stor får 10 b-ponnys plats, upp till var ryttare att ha koll.

Tror att funktionärerna gjorde ett toppen jobb! En stor tävling, mycket folk, mycket åsikter, det är inte lätt & i detta fallet är det nog tjejen och överdomaren som har en konflikt och tävlingsarrangemanget borde inte ha blandats in :)

Svar: Somsagt så tycker jag abolut att överdomarens beteende är helt oacceptabelt om det nu stämmer det hon säger. Har ingenting negativt mot ryttaren alls utan det var bara att hon tryckte på att vårt arrangemang var så dåligt som jag ville lägga upp en "förklaring" :)
sofiejorgensen.blogg.se


Amanda
PUBLICERAT: 2012-08-30, 20:38:13

Jag var med för att hjälpa en träningskompis på lördagen, och varken under L:B eller L:A (kat. D) fanns det någon vid insläppet, så man fick som en förälder sa till mig "stå vid insläppet och kasta sig in när någon går ut".. I övrigt en mycket trevlig tävling, men jag kan förstå att det blev knas på framhoppningen eftersom många har svårt att se att någon annan som startar före får komma in före dem /deras barn. Men som sagt, annars var det en trevlig tävlingsdag :)

Svar: Pratar du om fredagen?, vi var väldigt underbemannade den dagen då många jobbade blev sjuka osv. och i så stor mån som möjligt försökte vi ha folk där som jag skrev i mitt inlägg! :)
sofiejorgensen.blogg.se


Sandra
PUBLICERAT: 2012-08-30, 21:35:16

Det är en stor skam att läsa flertalet inlägg här Ni kan ju börja med att att läsa På Svenska Ridsportförbundets hemsida”Till stallet går man för att det är roligt. Där ska du känna dig sedd och trygg. För att lyckas måste vi i Svenska Ridsportförbundet sträva efter att hålla ridsporten fri från alla former av kränkning. Vi ska agera på rätt sätt om något händer. Det säger Jennie Hagelin, ledamot i Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion, CUS”
Märk väl alla former av kränkning!!!!! och här haglar nedvärderande kommentarer och den tydliga svenska avundsjukan lyser som en sol och eftersom de flesta här verkar rida/tävla på högre nivå då bör ni banne mig veta bättre!

Och för det tredje är det oacceptabelt att inte ha funktionärer vid framhoppnings banan och det kvittar hur många som tillåts att rida där eller inte på sådan stor tävling och det ansvaret ligger helt på tävlings arrangören att se till att det fungerar!!! med andra ord oprofessionellt

Svar: Haglar det nedvärderan i mitt inlägg? då har du nog förvrängt det helt och hållet lille vän, ingen kränkning från min sida på varken ryttare eller domare. Läs inlägget en gång till är ett litet tips till dig vännen!
Vi hade funktionärer vid framhoppningen somsagt plus en överdomare, så läs inlägget igen lilla gumman :)
sofiejorgensen.blogg.se


k
PUBLICERAT: 2012-08-30, 21:49:00

Men Sandra- vi VET ju inte om överdomaren kränkte Nellie. Ingen som var där hörde det som hon beskriver. Däremot förstår jag att hon känner sig ledsen och besviken och att en tillsägelse från en överdomare är jobbig att hantera precis när man ska in på banan. Men tittar man på filmen från framhoppningen ser vi 1. Nellie har inte kontroll och håller på att rida in ett annat barn som som tur är har en snäll ponny som inte slår. 2. Hon hoppar fram 3 språng på räcket.
en överdomare måste kunna, våga och ha rätt att säga till när det håller på att bli farligt. Det är ingen som skrivit något illa om Nellie heller, det är en duktig ung tjej med ambitioner och driv, men det gör inte att det hon skriver blir en absolut sanning.


k
PUBLICERAT: 2012-08-30, 21:50:30

Sen tycker jag att hennes föräldrar skulle stoppat inlägget. Den stormen ska inte en 11-åring behöva ta ansvar för.


Sandra
PUBLICERAT: 2012-08-30, 21:58:36

Läs igen i FLERTALET inlägg alltså = kommentarerna om jag måste bli övertydlig så lilla du inget jag förvräng ett tips dig !inte ens syftat på ditt egna blogginlägg, Men uppenbarligen var det för få och det påpekas ju även av dig själv. Varför tar du åt dig?

Svar: DU skrev angående vår tävling nämligen, ville även förtydliga för dig att jag inte står för någonting kränkande gentemot ryttaren :) Kul att du kommer med åsikter
sofiejorgensen.blogg.se


Sandra
PUBLICERAT: 2012-08-30, 22:23:56

Märk väl att det har jag heller inte påstått då jag uttryckt mej i ni- form hade jag skrivit direkt till dig hade jag skrivit i till dig i Du -form =)

Svar: Många kommentarer = hastig läsning från min sida! :)
sofiejorgensen.blogg.se


Agnes Åberg
PUBLICERAT: 2012-08-31, 07:24:52 | URL: http://agnessan.blogg.se

Svar till dig på kommentar:

Självklart har överdomaren gjort fel om det nu ä sant det vet ju inte jag och jag menade mer att ni funktionärer inte ska ta skiten. Det har ju egentligen inte med er att göra då allt borde ha stämt den vägen, detta är väl mer mellan tjejen & domaren :)

Vill gärna åka till er tävlingsplats när ni anordnar fler tävlingar! :)

Svar: sant! tack för din åsikt angående detta! :)
sofiejorgensen.blogg.se


ia
PUBLICERAT: 2012-08-31, 09:42:46

Vi var där, och ni gjorde ett bra jobb hela helgen, själv sade jag till överdomaren i lördags då det var för månnga på framhoppningen bland cponny, hon gick in o styrde upp det bra, inga problem. Söndags "bravad" kunde vi inte höra att det hände som NB beskrev, konstigt för vi var ju där, vi såg dem både på framhoppningen o på banan, att hon åkte av då Bellman tvärnitade är väl inte överdoamrens fel? jag föstår inte varför man inte förstår det ju. överdomaren gjorde sitt jobb precis som övrig personal och funktionärer. Ni blir för nerdragna i detta tycker jag. Men jag hoppas NB o överdomaren löser detta, för som sagt var, så är ju överdomaren mkt populär o rättvis sdan länge tillbaka, har själv pratat med henne flertals ggr och hon är rättvis o bra. Jag såg ni var underbemannade hela helgen o hörde det med, men ni gjorde ett bra jobb för övrigt o vi är nöjda.


Matilda
PUBLICERAT: 2012-09-04, 19:59:54 | URL: http://Pussmulen.blogg.se

Asså ärligt vet jag inte... :S
Visst, hon vet inte allt bakom den "lilla insidenten" men det märks att du inte vet allt om henne heller...
Nellie (hon har ett namn) har lånat B-ponnyn Bellman i 1 år och det där var deras SISTA tävling. Näst sista var SM där dom kom 5:a.
Nellie har mao FULL kontroll på Bellman och det var helt fel gjort av den där dommarn @@@ Men smtidigt håller jag med om att hon inte kan klaga på hela tävlingen bara för att hon inte fick hoppa fram och bleb okoncentrerad så hon föll av.
Hade hon anstängt sig och inte bara tänkt "det här går inte" så hade hon kunna prestera bättre än att flyga av.

Svar: Har aldrig skrivit att hon inte hade kontroll på sin häst? håller inte så mycket kolla på b-ponny ryttare då jag tävlar storhäst!
sofiejorgensen.blogg.se


My
PUBLICERAT: 2012-09-09, 14:27:37

Säger bara en sak.....bortskämd unge som inte kan ta motgångar och föräldrar som curlar till vilket pris som helst. Dom drar sig inte för bråk. Tro mig....jag vet. Hur jag vet kan jag inte berätta....


IA
PUBLICERAT: 2012-09-11, 15:07:51

My, ja det vet jag med väl har vetat vilka de är i 1 år nu, första gången man såg dem i Essunga så var det extremt här kommer jag här är vi, hallå eller flytta på er osv, herregud mamma fick leda ponnyn jämt o ständigt aldrig nellie red själv ju, verända tävling vi varit på så är mamman o pappan o klänger på dem, har de inget liv eller? klarar inte nellie av o rida själv alls??? Det verkar ej så. HOn kan inte ens leda sin ponny själv. Och skylla på en överdomare och hela fjärås klubben när hon blev avskastad av sin heta ponny är ju hur fult som helst o göra, ingen annan som blev avkastad gjorde så, ingen av de 3 som fick tillsägelse av överdomaren o ta det lugnt på framhopppningen gjorde så, de förstod exakt vad som gällde på en tävling om nu hon har så mkt problem med sin ponny varför rider hon inte själv utanför framridningen som alla andra gör??? varför kan hon inte skritta fram en stund först o sedan trav o galooppera igång han innan hon måste äga banan för o hoppa? Ja vi är oerhört många som undrar detta. Herregud sicket bortskämt barn, många är extremt bortskämda men de uppför sig väl om de får en tillsägelse av föräldrar o överdomare.............. Vad sa Malin Baryard på stilbedömningen? Har ni glömt det nu? Jag kan säga hon är duktig som håller på så mkt rider flera hästar och har blogg och är modell samt sak ha ett privatliv hemma och även privat liv med vänner samt åka på tävlingar ständigt. Hon är söt o go när man ser att hon är osminkad o skrattar, vilket är så sällan vi ser henne o skratta. Några stalkers som kom fram i våras på en tävling blev oerhört besvikna över hennes snobberi, herregud vad gör hon tänkte jag när jag såg dem, en 11 åring som var så tyken o snobbig? Ja en 17 åring är det men en 11 åring?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: